ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ “ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ” ΓΙΑ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΩΝ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΒΕΝΖΙΝΟΠΩΛΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

Λόντου 8 10681 Αθήνα · Τηλ.:(210) 3820860· Fax.: (210)3301977

E-Mail: info@obe.gr – Internet:http://www.obe.gr

                                                                                                                                         Αρ.Πρωτ. 7347

                                                                                                          Αθήνα,  28/3/2022

Προς την

Εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Υπόψη κ. Θανάση Παπαδή

Αξιότιμε κύριε Παπαδή,

Σε συνέχεια του δημοσιεύματος με τίτλο: «Καύσιμα: Εκτόξευση περιθωρίου κέρδους έως και 320% – Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές» (ημερομηνία δημοσίευσης 23.03.2022), το οποίο υπογράφετε και για την αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με τη λειτουργία του κλάδου εμπορίας καυσίμων (εταιρίες και πρατήρια) και τα πραγματικά περιθώρια κέρδους τους, σας παραθέτουμε τα παρακάτω στοιχεία.

Στο εν λόγω άρθρο δεν λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος εφοδιασμού των πρατηρίων, ο οποίος είναι κατά κανόνα προγενέστερος της ημερομηνίας που πραγματοποιήθηκε η δημοσιογραφική σας έρευνα. Το γεγονός αυτό οδηγεί στην εξαγωγή λανθασμένων συμπερασμάτων, καθώς παρουσιάζεται μια «πλασματική» αύξηση του περιθωρίου κέρδους σε μια περίοδο σημαντικής μείωσης των τιμών διυλιστηρίου. Αντιστοίχως η έρευνά σας θα παρουσίαζε μια «πλασματική» μείωση, εάν είχε πραγματοποιηθεί σε περίοδο σημαντικής αύξησης των τιμών διυλιστηρίου.

Για του λόγου το αληθές, στις 22.3.2022 η τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης 95 και του πετρελαίου κίνησης στο Καστελόριζο ήταν 1,928 και 1,599 €/λίτρο, αντίστοιχα, ενώ οι μέσες τιμές στην Αττική ήταν 1,997 και 1,866 €/λίτρο. Αυτή η διαφορά, παρά το τεράστιο μεταφορικό κόστος, οφείλεται στο γεγονός πως ο τελευταίος εφοδιασμός του νησιού έγινε τον Οκτώβριο 2021.

Και φυσικά δεν αναφερόμαστε στο Καστελόριζο σαν την εναλλακτική, προκειμένου οι καταναλωτές της χώρας να προμηθεύονται από εκεί σε μια «φθηνή τιμή» αλλά το αναφέρουμε σαν παράδειγμα για να εξηγήσουμε ότι η προσέγγιση σας, αναφορικά στην τιμή Διυλιστηρίου δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την πραγματική λειτουργία του πρατηρίου.

Η προσέγγισή σας θα ήταν ορθή μόνο εφόσον όλα τα πρατήρια της χώρας εφοδιάζονταν και πωλούσαν όλα τους τα προϊόντα αυθημερόν, κάτι το οποίο, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι αδύνατο να συμβεί στην πραγματική οικονομία. Στη δε περίπτωση που -ανεξαρτήτως του χρόνου εφοδιασμού- τα πρατήρια τιμολογούσαν με βάση την ημερήσια τιμή του διυλιστηρίου, τα αποτελέσματα θα ήταν καταστροφικά. Με βεβαιότητα, μεγάλος αριθμός πρατηρίων, ειδικά στις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές, θα οδηγούταν σε διακοπή λειτουργίας στην περίπτωση καθοδικών τιμών διυλιστηρίου, με εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομική και κοινωνική ζωή των περιοχών αυτών, αλλά και στη βιωσιμότητα των μικρών επαγγελματιών του κλάδου.

Το συμπέρασμα λοιπόν πως τα περιθώρια κέρδους για τις εταιρίες και τα πρατήρια αυξήθηκαν έως και 320% δεν έχει την παραμικρή σχέση με την πραγματικότητα.

Σε περιόδους έντονων και γρήγορων αυξήσεων ή μειώσεων των τιμών, όπως τώρα, η προσπάθεια ανάλυσης των μέσων τιμών θεωρούμε ότι βγάζει λάθος συμπεράσματα. Με μία ή δύο μέρες διαφορά πριν ή μετά τα αποτελέσματα είναι τελείως διαφορετικά , σύμφωνα με τους πίνακες του Υπ. Ανάπτυξης και τις ημερομηνίες που έχετε επιλέξει ούτε στις 11/3 το εκτιμώμενο περιθώριο κέρδους ήταν 2,97% ούτε στις 18/3 ήταν 12,59%,  όπως σας εξηγήσαμε ανωτέρω αργεί η ενσωμάτωση και των ανοδικών τιμών και των καθοδικών σε επίπεδο λιανικής στις περιόδους όπως τώρα .

Παρακάτω σας παραθέτουμε πίνακες με αναλυτικά στοιχεία, σχετικά με τη μέση λιανική τιμή πώλησης καυσίμων (αμόλυβδη 95) στην Αττική, βάσει των οποίων αποδεικνύεται πως το περιθώριο κέρδους, τόσο για τα πρατήρια, όσο για τις εταιρείες κυμαίνεται από 2,3% έως 6,6%. Εάν στις μειωμένες πωλήσεις των πρατηρίων (λόγω της αύξησης των τιμών) συνυπολογιστεί πως από τα παραπάνω περιθώρια κέρδους πρέπει να καλυφθούν το μισθολογικό, το λειτουργικό και το μεταφορικό κόστος, τότε μπορεί ο καθένας να καταλάβει πως η τρέχουσα περίοδος όχι μόνο δεν αποτελεί «ευκαιρία» για τον κλάδο, αλλά αντιθέτως συνιστά μια τεράστια πρόκληση για τη βιωσιμότητά του.

Οφείλουμε όλοι να αντιμετωπίσουμε τη διεθνή ενεργειακή κρίση, η οποία μας επηρεάζει άμεσα όλους (κοινωνία, επιχειρήσεις, κράτος), με τη δέουσα υπευθυνότητα. Είμαστε στη διάθεσή σας προκειμένου να συνδράμουμε με στοιχεία την οποιαδήποτε μελλοντική σας δημοσιογραφική έρευνα.

Για την Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος

Ο Πρόεδρος                                              Ο Γεν.Γραμματέας

Μιχάλης Κιούσης                                    Άγγελος Τούντας

Σχετικές δημοσιεύσεις